FAA AD2023-14-07
EASA AD 2022-0006R2
EC155B1 Fan hub クラックに関して
https://drs.faa.gov/browse/excelExternalWindow/FR-ADFRAWD-2023-16554-0000000000.0001
The FAA is adopting a new airworthiness directive (AD) for all Airbus Helicopters Model EC155B1 helicopters. This AD was prompted by reports of failure of the main gearbox (MGB) oil cooling fan hub (fan hub). This AD requires, for helicopters with an affected part (fan hub) installed, using an endoscope, repetitively inspecting the fan hub, including the area around the fan hub attachment screws, for a crack. Depending on the inspection results, this AD requires performing additional inspections and replacing an affected fan hub. This AD also allows an affected fan hub to be installed on a helicopter if certain actions are accomplished, as specified in a European Union Aviation Safety Agency (EASA) AD, which is incorporated by reference. The FAA is issuing this AD to address the unsafe condition on these products.
FAA AD 2021-11-17 Collective axis (Control forceの増加)
FAA AD 2021-11-22 Tail Rotor 部品 Life Limit 更新 (Control ring ,sliding sleeve 等)
https://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgad.nsf/0/b5c4616c95bbc63d862586f1005dcf97/$FILE/2021-11-17.pdf
https://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgad.nsf/0/5814c65685bb7253862586f1005daa6a/$FILE/2021-11-22.pdf
着陸時のバルーニング 、ポーポイズニング
対処方法
着陸時に接地速度が速すぎたなどの理由で
滑走路上で強くはねた場合は
(タイヤやストラットで あたかもゴムボールが弾むように)
空中で翼の迎角が大きくなり しばらくの間は 揚力増すがやがて
失速するので 機首が下がり 2度3度とジャンプをくる返す
これがポーポイズン
ポーポイズンからの回復は難しい
接地時に強くバウンドした際は
GO AROUND(着陸復行) を決断し ためらわずにフルパワー
(無理に着陸停止を試みると ポーポイズンになり回復が難しい)
着陸復行する際は 操縦桿で ピッチ操作は急激にせず
(機体が降下しない程度で) , 翼の迎角が増えすぎないよう調整
横風時は機体メインタイヤが均等に接地せず
跳ね上がると水平を保てなくなるので修正が必要
またフラップの上げ操作は急激に行わないようにする
(速度が回復して徐々に操作)
フラップを一気にあげると 揚力が一気に失われるため
過去のインシデントから参照
http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=133863
FAA ハンドブックに詳細あり
詳細 FAA-H-8083-3B The Airplane Flying Handbook
(8-30)参照)
FAA AD
2015-20-13
パイパー PA-28-161 , -181 , PA-28R-201
2015-10-29以降25時間以内に
右リブ(Wing station 140.09) クラック点検
Piper SB 1279参照
FAA SAIB
SW-15-08R1
R44 R44II R66
MRB P/N C016-7 , F016-2
メインローターブレード後縁部の疲労クラック 点検
詳細参照
FAA EAD
AD 2014-22-51
AIRBUS HELICOPTERS EC130T2
MGB (Main gearbox ) オイルクーラー ホッパーにクラック
目視点検必要
参照
FAA AD 2014-12-51
AIRBUS Helicopter EC130B4 , T2
クラック点検
Fenestron - Tailboom Junction frame 部分
参照
http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgAD.nsf/0/b101820459fb439b86257d2b004d8bd7/$FILE/2014-12-51.pdf
FAA AD 2014-07-51
Agusta Westland Helicopter
AB139 , AW139
Main Rotor Scissors Spherical Bearing
遊び(がた)点検
P/N 3G6230V00654
参照
FAA AD 2014-16-03
富士重工 FA-200-160, -180,AO
ブレーキシリンダー O-RINGの劣化によるブレーキ制動不良
参照
Cessna Skyhawk JT-A
Continental CD-155 ディーゼルエンジン搭載
2015年販売予定
Emergency AD
FAA AD 2013-20-51
Agusta A109A型機等
テールロータードライブ
Thomas Coupling nut 点検
FAA AD2013-20-18
Bell ヘリコプター 412型機
メインローターヨーク
FAA AD2013-21-01
Eurocopter AS350B、AS355等
テールローターピッチホーン クラック点検
http://www.faa.gov/documentlibrary/media/order/faa_order_8130.21h.pdf
NEW
GreenWIng International (yuneec)社製 小型軽量飛行機
http://yuneeccouk.site.securepod.com/Espyder.html
電気モーター カーボン製プロペラ
パイロット1名 2時間飛行可能(充電2時間)
eSpyder E280
ドイツではウルトラライトで承認済み
$39,990
(フライトに使用する電気代は200円程度)
http://greenwing.aero/?page_id=2307
Jeppesen app VFR
ジェプセンからアプリ
Mobile FliteDeck VFR Application
VFR用の地図、GPS チャート
トラフィックパターンも見れる
年間 $49
http://ww1.jeppesen.com/aviation/products/mobile-flitedeck-vfr/index.jsp
動画紹介
http://ww1.jeppesen.com/aviation/products/mobile-flitedeck-vfr/support.jsp
現在
i-padのみ使用可能
マップは北米とヨーロッパの一部地域のみ
下記参照
http://ww1.jeppesen.com/main/corporate/aviation/products/mobile-flitedeck-vfr/docs/mobile-flitedeck-vfr-faq.pdf
中国系企業
AVIC社は 倒産したThielert Aircraft Enginesを買収
Continental Motors および Cirrus Aircraft に加える
135-155馬力のディーゼルエンジンに加え 350馬力のエンジンも復活、開発するかもしれない
詳細
FAA Emergency AD 2013-06-51
参照
http://rgl.faa.gov/Regulatory_and_Guidance_Library/rgAD.nsf/0/d3c7a1355a226f0d86257b39007bcc66/$FILE/2013-06-51_Emergency.pdf
Agusta(A109) , Bell(214,412) ,BK-117, Eurocopter EC135 , Sikorsky (S76)
ヘリコプターに搭載されているGoodrich製 機外装備救助ホイスト
最大負荷テスト中 リールが止まらず 地面に衝突
(クラッチが原因)
Goodrich Alert Service Bulletin 44301-10-15参照